De opvang

Nieuwe alinea





In 2020 startte ik als gastouder. Vanaf dat moment ben ik zoekende geweest: wat is mijn visie? Wat onderscheidt mij van andere gastouders? Ik heb verschillende dingen geprobeerd, denk bijvoorbeeld aan het werken met thema's. Ik ging op onderzoek, verdiepte me verder in de visie van verschillende pedagogen en kwam tot de conclusie dat ik uit elke pedagogische visie wel iets belangrijks kan halen, maar er miste nog wat.


Zo kwam ik ook - inmiddels een jaar geleden - de 'groene' kinderopvang tegen. Dit interesseerde mij enorm en ik besloot mijzelf de tijd te geven om te onderzoeken of dit misschien de factor was waar ik al zo lang naar zocht. Ik heb mijzelf nooit gezien als 'buitenmens', maar toen ik foto's terugkeek en zag hoeveel buitenavonturen we eigenlijk al beleefd hadden en mij besefte hoe prettig ik me voel als ik buiten ben, ben ik anders naar mijzelf gaan kijken. Vanuit de overtuiging "wat je aandacht geeft groeit" sla ik nu een nieuwe weg in.



Ik sta dus aan het begin van een nieuw avontuur: mijn 'groene' opvang. In mijn groene opvang staat natuurbeleving centraal. We leren met en van elkaar

en daar speelt de natuur een hele grote rol in. We spelen heel veel buiten: zowel in de achtertuin en speeltuinen als in het park en het bos, met en zonder speelgoed.

Overal zijn avonturen te beleven. We ervaren de natuur met al onze zintuigen: we kijken, luisteren, proeven, ruiken en voelen.

Daarnaast halen we ook de natuur naar binnen. We zoeken eikeltjes of dennenappels in het bos en nemen gevonden takken mee naar huis. We bekijken slakken, zien hoe rupseneitjes uitkomen en hoe die rupsen groter worden en veranderen in vlinders. We spelen met natuurlijke materialen, zo nu en dan worden er materialen toegevoegd aan de modderkeuken in de tuin (denk aan bloemen, schelpen, boomschors etc.), we knutselen met blaadjes, spelen met schaduw.. Teveel om op te noemen!


Wat kunt u van mij verwachten? 
Ik ben zorgzaam, liefdevol, geduldig en begripvol. Dit ziet u duidelijk terug in de omgang met en de verzorging van uw kind. Ik hou van wat ik doe en dat voelen de kinderen! Elk kind is uniek. Door aan te voelen en te observeren leer ik een kind snel kennen. Ik werk hard aan de vertrouwensband. Ieder kind verdient liefde en aandacht. Daar zet ik me graag voor in.

Ik vang met veel liefde en plezier kinderen van 0 tot 4 jaar op. Hierbij vind ik het belangrijk dat elk kleintje zich welkom voelt. Maar ja.. Hoe bereik je dat? Hoe weet je dat een kind zich prettig voelt? Wanneer kan een kind zich maximaal ontwikkelen? Hieronder staan de belangrijkste speerpunten, die ik nastreef in mijn opvang. Klik op de tabbladen voor meer informatie!

“Elk kind voelt zich gehoord en gezien bij Gastouderopvang Yess.” Daar streef ik naar. Door kinderen bijvoorbeeld ruimte te geven voor hun emoties leer ik hen hiermee om te gaan. Dit is belangrijk voor later! Maar waarom? Het kind leert op een adequate manier om te gaan met zijn/ haar emoties en zal zich beter kunnen uiten, zonder zichzelf te verliezen.


Hoe zorg ik dat een kind zich gehoord en gezien voelt? Dat gebeurt op verschillende manieren:

• Ik observeer het kind. Ik kijk naar de non-verbale signalen (lichaamstaal, mimiek, oogcontact, gebarentaal of ondersteunende gebaren). en ik kijk en luister naar de verbale signalen (gesproken taal, stemkleur en intonatie)

• Ik benoem de emotie van het kind. De emotie wordt herkend en erkend

• Ik ga ‘in gesprek’ met het kind en benoem wat er voorafging aan de emotie. Wat gebeurde er? 

• Ik vervul de behoefte van het kind of help het kind bij het vervullen hiervan.

• Ik benoem wat een kind doet en wat de andere kinderen doen. Ook benoem ik wat ikzelf doe of ga doen.

• Ik bereid een kind voor op wat er komen gaat en houd hierbij rekening met zijn of haar autonomie. Ik laat kinderen zoveel mogelijk uit eigen beweging aan tafel of naar de commode/de wc komen. Ik nodig ze uit ("We gaan fruit eten. Kom je gezellig aan tafel zitten?") en volg het kleintje in zijn of haar tempo of geef een hand en begeleid het kind.



Door de juiste dingen aan te bieden op de momenten dat het nodig is, zal een kind ruimte voelen om te gaan vertrouwen. Een kind dat zich vertrouwt voelt zal zich open durven stellen en is in staat om te verbinden. Pas als een kind zich vertrouwt voelt is er ruimte voor intiatief. Het kind handelt door prikkels van binnenuit, op het moment dat hij/ zij hieraan toe is en zal de wereld om zich heen gaan verkennen. Kinderen die zich vertrouwt voelen, zullen zich sneller comfortabel voelen. Het kind voelt zich veilig genoeg en durft veiligheid en troost bij mij te zoeken, op het moment dat hij/zij dat nodig heeft. Doordat een kind de ruimte krijgt naar zijn/haar gevoel te luisteren zal er aan het zelfvertrouwen gebouwd worden. Een heel belangrijke basis!


Ik vind het belangrijk dat uw kind zich welkom voelt en dat uw kind durft te zijn wie hij/zij is. 'Blijf bij jezelf, dan ben je leuk genoeg' is iets wat ik mijn eigen kinderen meegeef en wat ik zelf ook in gedachten probeer te houden. Met deze gedachte draai ik ook mijn opvang.  



Persoonlijke aandacht, hoe komt dat terug in de opvang? In mijn opvang zijn maximaal 5 gastkinderen tegelijk aanwezig. Door de relatief kleine groep is er op een dag aardig wat ruimte om elk kind persoonlijke aandacht te geven. Deze aandacht zit hem niet persé in grote activiteiten. De kleine momentjes zijn minstens zo belangrijk. Denk hierbij aan het verschoonmoment, het begeleiden naar het potje of de wc, het smeren van een boterham, even samen een boekje lezen, het bedritueel, tijdens het schminken en zo nog meer. Daarnaast maak ik actief gebruik van gebarentaal in de opvang. Zo kunnen de kleinste kindjes, maar ook kinderen die een andere moedertaal hebben kunnen ook ´meepraten´.



Daarnaast spreek ik kinderen op ooghoogte aan. Ik sta niet boven hen, maar behandel hen als een gelijke. Tijdens het contact met het kind maak ik lichamelijk contact. Ik leg bijvoorbeeld een hand op de arm van het kind, houd zijn of haar handjes vast of neem het kind op schoot. Door lichamelijk contact te maken lukt het sommige kinderen beter om te focussen op wat ik zeg, anderen hebben veel baat bij het geborgen gevoel. En zeg nou zelf: aangesproken worden met echte aandacht is toch veel prettiger dan wat woorden op een afstandje?



Kinderen leren elke dag. Door te spelen, ervaren, ontdekken, bedenken en na te doen wordt de wereld van een kind steeds iets groter. We leren met en van elkaar. Zintuigen spelen hier een belangrijke rol in, evenals het vrij bewegen. Door elke dag verschillende activiteiten aan te bieden komen de 4 pedagogische doelen ruimschoots aan bod.  'Groter worden' is geen wedstrijd. Elk kind heeft een eigen ritme en daar speel ik op in door gerichte activiteiten aan te bieden. 

Hierbij is het belangrijk dat de interesse uit het kind zelf komt: het kind laat zien nieuwsgierig te zijn. Samen ontdekken we en laten we de wereld van het kind groeien.


Ook belangrijk: Kinderen hoeven niet te delen. Ik vindt het belangrijk dat een kind zijn grenzen aan leert geven en de grenzen van een ander leert respecteren. Zodra kinderen er aan toe zijn ontstaat samenspelen (en delen!) vanzelf. 

Gezonde gewoonten aanleren is gemakkelijker dan later iets ongezonds af te moeten leren. Dat geldt voor voeding, bewegen en hygiëne, maar ook voor bijvoorbeeld het dagritme,  en de sociaal-emotionele en seksuele ontwikkeling.

Door hier bewust mee om te gaan, het goede voorbeeld te geven en in heel veel situaties te oefenen en fouten te mogen maken, leren kinderen gezonde gewoonten aan. 


Mooie woorden, maar wat betekent dit in de praktijk? Een kleine opsomming:

We eten en drinken gezamenlijk aan tafel, leren te wachten op elkaar en helpen waar nodig. 

Door veel te oefenen (en fouten te mogen maken) worden we beter in wat we doen. Er is veel ruimte om zelf te ontdekken en te ervaren. 

Door de druk weg te halen en bij spanning een handeling in kleinere stapjes aan te bieden crëéren we een veilige omgeving.



Ik vind een duidelijke communicatie heel belangrijk. U geeft mij het vertrouwen om voor uw kleintje te zorgen. Dit wil ik naar mijn beste kunnen doen. Daarvoor is het belangrijk dat de communicatie open en vooral eerlijk is. We moeten elkaar kunnen vertrouwen. Vertrouwen is de basis van een goede relatie. 

Door te investeren in het contact met de ouders, zal een kind zich fijner voelen. Kinderen voelen de twijfels en angsten van de ouder erg goed aan. Geeft u de zorg voor uw kind met een gerust hart uit handen, dan heeft dit direct invloed op uw kind. 


Hoe werk ik aan dat vertrouwen? Hoe houd ik u op de hoogte? Hoe betrek ik u bij de opvang van uw kind? 

• Ik ben een open boek. U vertelt mij erg veel over uw kind, gezin, thuissituatie en soms problemen waar u tegen aanloopt. Waarom zou u deze dingen met mij willen delen, als ik helemaal niets van mijzelf en mijn gezin laat zien? Vertrouwen groeit aan twee kanten.  

• Iedereen doet bepaalde aannames in het leven, daar zal ik niet anders in zijn. Toch probeer ik altijd het beste in mensen, dingen en dieren te zien. Ik sta met een open blik in het leven. Ik oordeel en veroordeel niet snel. Dit maakt dat alles bespreekbaar is.

• Ik stem veel af met de ouders. Door goede afspraken te maken wordt voor beide partijen duidelijk hoe er over bepaalde thema's wordt gedacht (eten, slapen, zindelijkheid, zelfstandigheid , ed.) en kan ik hier actief mee aan de slag. Door in gesprek te blijven, is het gemakkelijker om aan te geven wanneer iets niet volledig naar wens verloopt en kunnen we samen naar een oplossing zoeken. Alles is bespreekbaar. Hierbij is het wel belangrijk dat de zorg van uw kind te combineren is met het zorgen voor de andere kinderen.

• Ik houd u op de hoogte door u gedurende de dag te informeren over bijzonderheden. Dit doe ik doormiddel van een whatsappberichtje, een belletje of wat foto's.  

• Een goede overdracht is iets waar ik elke dag energie in steek. 's Morgens aan de deur neem ik de tijd die nodig is om uw kind van u over te nemen. Zijn er bijzonderheden? Heeft uw kind goed geslapen? Heeft hij of zij voldoende gegeten? Waar moet ik rekening mee houden? Aan het eind van de dag is er opnieuw ruimte voor een overdracht aan de deur. Doordat er op een dag veel gebeurd en ik met meer kinderen bezig ben, vergeet ik soms dingen te melden. Bij de start van de opvang krijgt elk gezin een overdrachtboekje van mij. Hierin schrijf ik  over de avonturen van uw kind. Ook noteer ik wat hij of zij heeft gegeten en gedronken, wanneer het dutje plaatsvond en  zo nodig of er bijzonderheden waren. Mocht ik iets bij de mondelinge overdracht vergeten zijn, dan leest u het terug in het boekje.

• Ik neem u mee in de wereld van mij en de kinderen. Ik vertel u hoe dingen gaan, waar tegenaan gelopen wordt en deel mijn bevindingen met u. Eenmaal per maand krijgt u een inkijkje in de opvang door middel van een fotogalerij. 

• Eenmaal per maand verstuur ik een digitale nieuwsbrief. Hierin blik ik terug op de afgelopen maand, stel ik nieuwe kindjes voor, sta ik stil bij de verjaardagen en het afscheid van kindjes. Ik houd u op de hoogte van ontwikkelingen in de opvang en herinner u aan de sluitingsdagen en vakanties van Gastouderopvang Yess. Genoeg leesvoer, elke maand weer!


Elk kindje zal een keer naar school toe gaan. Vanaf vijf jaar is een kind leerplichtig. In de jaren daaraan voorafgaand is het van belang dat een kind voorbereid word.

In mijn opvang besteed ik veel tijd aan deze voorbereiding. Van zelfstandig de jas en schoenen aantrekken tot leren springen en knippen met een schaar.. We oefenen spelenderwijs heel wat af!



Op het moment dat u een school heeft gekozen en de startdatum in zicht komt, zal ik een overdracht schrijven. Ik heb uw kind van dichtbij meegemaakt en weet wat uw kind nodig heeft, wel of niet kan en hoe hij/zij zich verhoud tot andere kinderen. In de overdracht deel ik dit. Het is aan u als ouder of u dit met de school wilt delen of niet.


Gastouderopvang Yess

Laan van Orden 308
7312 KW Apeldoorn

gastouderopvangyess@gmail.com



Maandag
-
Dinsdag
-
Woensdag
-
Donderdag
-
Vrijdag
Gesloten
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten
Share by: